Ověřte si účtenku a reklamujte bez potíží!

Ověření Účtenky

Účtenka jako doklad o koupi

Účtenka slouží jako nezbytný důkaz o nákupu a je klíčová pro uplatnění reklamace v případě vady zboží. Prodejce má povinnost vám účtenku vystavit a její nepředložení nemůže být důvodem k odmítnutí reklamace. Pokud nemáte klasickou účtenku, postačí výpis z účtu, potvrzení o platbě kartou nebo svědectví. Ověření platnosti účtenky probíhá zpravidla přímo u prodejce, u kterého jste zboží zakoupili. Ten si ověří shodu údajů na účtence s informacemi v pokladním systému. V případě pochybností o pravosti účtenky může prodejce kontaktovat příslušný finanční úřad. Důležité je uschovat si účtenku po celou dobu záruční lhůty, abyste se v případě potřeby mohli prokázat nákupem a uplatnit svá práva.

Důležité náležitosti na účtence

Při reklamaci zboží či služby je nutné předložit platný doklad o koupi. Nejčastěji se jedná o účtenku, která slouží jako potvrzení o zaplacení a zároveň obsahuje důležité informace o uskutečněné transakci. Pro úspěšné uplatnění reklamace je nezbytné, aby účtenka obsahovala všechny náležitosti a byla v souladu se zákonem.

Mezi nejdůležitější náležitosti účtenky patří: název a adresa provozovny, identifikační číslo provozovatele (IČO), datum a čas vystavení, popis zboží nebo služby, celková cena a způsob platby. Důležitá je také čitelnost účtenky a přítomnost fiskálního identifikačního kódu (FIK), který slouží k ověření její platnosti. Proces ověření platnosti účtenky probíhá elektronicky prostřednictvím systému EET.

Zákazník si může ověřit platnost účtenky na webových stránkách Finanční správy, kde zadá FIK a datum uskutečnění transakce. Pokud systém EET účtenku nenajde, je neplatná a nelze ji použít pro reklamaci.

Typy účtenek a jejich platnost

V České republice se setkáváme s různými typy účtenek, které se liší jak formátem, tak i platností. Pro ověření účtenky a zjištění její platnosti pro případnou reklamaci je klíčové vědět, o jaký typ se jedná. Paragon, běžně vydávaný u pokladen, slouží jako doklad o nákupu a je dostatečný pro uplatnění reklamace. Jeho nevýhodou je kratší životnost, jelikož papír a tisk časem blednou. E-účtenka, zasílaná elektronicky, je trvalejší variantou a její platnost pro reklamaci je stejná jako u paragonu. Pro ověření platnosti účtenky pro reklamaci je nutné zkontrolovat její celistvost a čitelnost údajů, jako je datum nákupu, název zboží a cena. V případě nejasností je vhodné kontaktovat prodejce.

Porovnání možností ověření účtenky
Vlastnost Elektronická evidence tržeb (EET) Jiné systémy
Možnost ověření online Ano Záleží na poskytovateli
Dostupnost historie účtenek Ano (dočasně) Záleží na poskytovateli
Povinnost pro obchodníky Již neplatí (zrušeno) Záleží na typu systému a jeho účelu

Ověření pravosti účtenky

V případě reklamace zboží či služby je nutné doložit doklad o koupi. Nejčastěji se jedná o účtenku. Co ale dělat, pokud si nejste jisti, zda je vaše účtenka pravá a zda ji obchodník uzná? V první řadě je důležité zkontrolovat, zda účtenka obsahuje všechny náležitosti, jako je název a adresa provozovny, datum nákupu, popis zboží či služby, cena a DPH. Dále by měla být na účtence uvedena fiskální identifikace, tedy unikátní kód, který slouží k ověření pravosti účtenky. Fiskální identifikaci lze ověřit na webových stránkách finanční správy. Pokud některá z těchto náležitostí chybí nebo se vám zdá podezřelá, je namístě obrátit se na obchodníka s žádostí o vysvětlení. V případě pochybností o pravosti účtenky je možné se obrátit i na Českou obchodní inspekci.

Ověření účtenky, ten malý kousek papíru, se stává klíčovým momentem v celém procesu reklamace, kdy se rozhoduje o osudu našeho nároku.

Zdeněk Dvořáček

Reklamace bez účtenky

Mnoho spotřebitelů se mylně domnívá, že bez účtenky nemají šanci na reklamaci zboží. Absence papírového dokladu však automaticky neznamená ztrátu práv. Obchodník sice může požadovat doklad o koupi, ale pokud jej zákazník nepředloží, neznamená to, že reklamaci nelze uznat. V takovém případě je nutné hledat jiné důkazy o nákupu, které obchodník musí brát v potaz.

Mezi ně patří například výpis z účtu s uvedenou platbou, potvrzení o platbě kartou, svědectví osoby, která byla u nákupu, originální obal zboží s čárovým kódem, případně i emailová nebo SMS komunikace s obchodem.

Obchodník má právo ověřit si pravdivost předložených důkazů.

Proces ověření platnosti účtenky pro účely reklamace se liší obchod od obchodu. Některé obchody disponují systémy, které umožňují ověření platby na základě jiných údajů, například data nákupu a jména kupujícího.

Důležité je, aby spotřebitel aktivně spolupracoval a snažil se obchodníkovi poskytnout maximum relevantních informací.

V případě, že obchodník i přes předložení jiných důkazů odmítá reklamaci bez účtenky uznat, má spotřebitel právo obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Digitální účtenky a jejich ověření

Digitální účtenky se stávají čím dál běžnější alternativou k těm papírovým. Jejich nespornou výhodou je snadné uložení a menší pravděpodobnost ztráty. Co ale v případě, že potřebujete digitální účtenku uplatnit například při reklamaci? Proces ověření platnosti digitální účtenky se může lišit v závislosti na prodejci a platformě, kterou používá. Obecně ale platí, že digitální účtenka by měla obsahovat veškeré náležitosti jako její papírová varianta. Mezi tyto náležitosti patří: identifikační údaje prodejce, datum vystavení, seznam zboží nebo služeb, celková cena a způsob platby. V některých případech může být digitální účtenka opatřena i elektronickým podpisem nebo QR kódem, který slouží k jejímu ověření. Pro ověření platnosti digitální účtenky se obraťte na prodejce, u kterého jste nákup uskutečnili. Ten by vám měl být schopen potvrdit pravost účtenky a poskytnout vám případně i její kopii. Pamatujte, že i digitální účtenka je platným dokladem o nákupu a máte právo ji uplatnit při reklamaci zboží nebo služeb.

Tipy pro správné uchování účtenek

Uchovávání účtenek se může zdát jako banální záležitost, ale v případě reklamace hraje klíčovou roli. Účtenka slouží jako doklad o koupi a je nezbytná pro ověření platnosti vašeho nároku. Ztratit ji tedy může znamenat zkomplikování, nebo dokonce znemožnění celého procesu. Pro ověření je důležité, aby byly na účtence patrné všechny důležité informace, jako je název obchodu, datum nákupu, popis zboží a cena. Vyblednutí tisku nebo poškození účtenky může ztížit, nebo znemožnit její ověření. Proto je důležité účtenky správně uchovávat. Doporučuje se skladovat je na suchém a tmavém místě, chráněné před slunečním zářením a vlhkostí. Vyvarujte se pokládání těžkých předmětů na účtenky, mohlo by dojít k jejich poškození. Pro větší jistotu si můžete pořídit kopii důležitých účtenek, ať už formou fotografie nebo skenu. V případě reklamace tak budete mít vždy k dispozici čitelný doklad o koupi.

Publikováno: 13. 12. 2024

Kategorie: finance